mow: Ty vole, to je tak fajn článek, že jsem se z toho málem štěstím posral Já nevím, jak moc se to, o čem píšeš, všeobecně ví nebo kolik lidí je ochotno si tohle všechno přiznat. Na druhou stranu, na to nemusím číst Kanta, stačí mi seriál Dr. House, jež patří mezi mé nejoblíbenější, a nyní ho sjíždím už poněkolikáté při reprízách na Nově. Mně se líbí jeho drsný černý humor a taky to, že často věci nazývá pravými jmény. Dvě pravidla - VŠICHNI LŽOU a ČLOVĚK JE OD PŘÍRODY SOBECKÝ.
Tímhle článkem jsi mě definitivně přesvědčil, že seš neuvěřitelně chytrej kluk. Ale když tu píšeš o dobrých skutcích, můžu, abych to vyvážil, psát o zlu? Ne že bych ho chtěl páchat, ale vždycky mě zajímalo, kde se zlo bere. Stává se člověk zlým, nebo se zlým už rodí? Proč třeba dozorci v koncentrácích dělali to, co dělali? Do jaký míry za tím byla přesvědčenost o správnosti jejich zrůdnýho jednání a do jaký míry to třeba některý vykonávat museli?
Určitě ti bude říkat něco Stanfordský experiment - 14 dní si parta studentů hrála na vězně a dozorce a po dvou týdnech museli pokus přerušit, protože se dozorci chovali k vězňům nelidsky. Dost psychologů tenhle experiment neuznává. Ještě bych rád upozornil na to, že obě strany věděly, že to má být jen jako, všichni byli před experimentem podrobeni psychologickým vyšetřením a byli shledáni normálními, žádní psychopati tam nebyli. A když jsi dal tip na knihu, dám ti taky jeden, asi si ji nepřečtu, protože mě odrazuje její tloušťka:
http://1url.cz/CtUXd
V podstatě by se dalo říct, že každý z nás má v sobě pěknou svini, jen to naše horší já držíme na uzdě. Tady třeba recenze:
http://1url.cz/otUXh
Vzpomeňme ve středověku na lynče, na to, jak lidi chodívali sledovat na náměstích popravy. A proč vraždil Jack Rozparovač? A Zodiac? Proč před pár lety v pražským metru znásilnili holku, která před prevítem utíkala, volala o pomoc, ale nikdo nepomohl. A sama v tom metru nebyla. Chápu, že po tom, co se stalo střihači Velíškovi, si nikdo nechce hrát na hrdiny. Ale stejně.
Víš, když jsem včera tvůj článek dočetl, hodně jsem přemýšlel. Co když je za těmi dobrými skutky i snaha nebýt za hajzla. A možná že kdybys té starší paní odmítl pomoc s počítačem, trochu bys za hajzla byl. Ne v našich očích, ale v jejich možná jo.
Jasně že velkou část z toho nám vštípili rodiče. Ale fakt by i bez nich člověk nevěděl, co je správný? Včera jsem si zkusil představit, že jsem zdravej, jdu nočním městem a vidím na zemi zkrvavenýho chlapa. Jsme tam jen my dva. On je v bezvědomí, takže i kdybych šel dál, nikdo se nic nedoví. Nedoví se, že jsem šel kolem, a nepomohl. A když mu pomůžu, žádný výhody ani plusový body nezískám. Snažím se říct, jestli prostě většina z nás nemá konání dobra naprogramováno geneticky. A stejně člověk občas ve zprávách vidí bouračku auta, spousta ostatních projíždí kolem a až desátého řidiče napadne zastavit a pomoci.
Ještě snazší to mají věřící. Pokud nebudou žít a chovat se dobře, skončí v Pekle (píšu to s velkým, je to název instituce) Ale co když Peklo není? Co když je NIC?
A do jaký míry frčí lidi podle nějaký svý vlastní morálky a do jaký míry se drží na uzdě kvůli zákonům, sankce nebo trest. A kdyby se zrušily všechny zákony, jestli by i společnost bez nich nějakou dobu fungovala. Kdo vůbec zavedl, že se nekrade, nevraždí, nepodvádí. Že by Chammurapi 1650 až 1 800 let před našim letopočtem, jeden z nejstarších zákoníků?
"Spravedlivé zákony, které Chammurapi, král mocný, pevně stanovil a zemi opatřil řádný mrav a dobré vedení (…), aby spravedlnosti dal vzejít na zemi, aby vyhubil bezbožníky zlosyny, aby silný nekřivdil slabému (…) Tedy:
1. Jestliže někdo někoho obvinil a uvrhl naň podezření z vraždy, avšak neusvědčil jej, bude ten, kdo ho obvinil, usmrcen.
16. Jestliže někdo ukryl ve svém domě buď otroka, nebo otrokyni, uprchlé z paláce nebo nevolníkovi, a na výzvu hlasatele je nevydá, tento majitel domu bude usmrcen.
22. Jestliže se někdo dopustil loupeže a bude dopaden, tento člověk bude usmrcen.
109. Jestliže šenkýřka, v jejímž domě se scházeli zločinci, tyto zločince nezadržela a do paláce nepřivedla, bude tato šenkýřka usmrcena.
195. Jestliže dítě udeřilo svého otce, uříznou mu jeho ruku.
196. Jestliže právoplatný občan vyrazil oko příslušníku plnoprávných občanů, vyrvou mu oko.
197. Jestliže zlomil kost plnoprávného občana, zlomí mu kost.
198. Jestliže vyrval oko nevolníka nebo zlomil kost nevolníka, zaplatí jednu minu stříbra.
205. Jestliže otrok jiné osoby udeřil příslušníka třídy plnoprávných občanů ve tvář, uříznou mu ucho.
233. Jestliže stavitel postavil někomu dům a neudělal své dílo pevně a zeď spadne, tento stavitel pevně vystaví tuto zeď ze svých vlastních prostředků."