koktejlka: Škoda, žes to utnul, začalo to být vážně zajímavé. O Teorii nevzdělanosti jsme zrovna nedávno mluvili ve škole.
Je to zvláštní, že ačkoliv při komunikaci patří přes devadesát procent, nevím kolik přesně, neverbálním prostředkům, zůstává jazyk nesmírně, téměř až vesmírně důležitý a potřebný. Nejspíš to souvisí s tím, že když abstrahujeme (tedy děláme to, co je pro moderní svět už od Newtona tak příznačné) komunikaci jen na psaný projev, přestává být důležitá pouze čistě obsahova stránka (mimochodem mě tak napadá, ta stránka, kvůli níž písemnictví vůbec vzniklo - myslím teď úplné počátky, zápisy počtu krav apod.), ale začíná být nutné i výrazivo, způsob skloňování a časování, skladba vět - míra eliptičnosti, logická návaznost, já nevím, všechno tohle. Proto se na školách podle mě učí ono nevyčerpatelné a pro někoho nepřekonatelné "co tím chtěl básník říci", protože je nutné uvědomit si, čím vším na nás text působí, z čeho všeho se dá odečíst charakter autora, což bychom dělali samovolně, mimovolně při běžné řeči, ovšem v textu na to musíme jinak, složitěji.
Píšu z mobilu, což mi to dost komplikuje, takže možná plácám páté přes deváté, ale snad mi trochu rozumíš, i přes tu míru abstrakce.